Ecuador

4 augustus 2017 - Quito, Ecuador

Last but not least: Ecuador

Ik kan het bijna niet geloven.. Mijn reis zit er alweer op! Morgen vlieg ik na ruim 6 maanden naar huis. Maar eerst nog even mijn blog over Ecuador natuurlijk. 18 juli vlogen Wiek en ik vanuit Lima naar Guayaquil. Nu was het in Peru niet zo warm geweest, maar werden we in Ecuador wel verwelkomd door de broeierige warmte. In Guayaquil zijn we maar één nachtje gebleven en hebben we niet zo veel gezien behalve het busstation want de volgende dag vertrokken we alweer naar Salinas aan de kust. Salinas ligt in de provincie Santa Elena waar Kristel woont. Kristel is (net als Antonia, zie blog over Caaguazu) ons sponserkindje/zusje van de organisatie PLAN International. Ik heb deze reis dus de kans gekregen om in zowel Paraguay als in Ecuador op bezoek te mogen bij de sponsorfamilies. Het was wederom erg bijzonder. Ze woonden erg afgelegen tussen de maïsvelden. Kristel met haar ouders, broetje en grootouders. Ze was in het begin erg verlegen maar toen ze eenmaal de cadeautjes in ontvangst nam kwam ze wel wat meer los. We kregen allemaal een halve watermeloen te snoepen en daarna een lekkere lunch. Na de lunch kregen we een rondleiding over het terrein van de vader van Kristel. Er liepen varkens, geiten, kippen, paarden en eenden rond, net een kinderboerderij maar wel heel leuk. Daarna hebben we weer afscheid genomen en zijn we terug naar Salinas gereden. In Salinas hebben we ons een paar dagen vermaakt aan het strand, in bed en we zijn walvissen wezen spotten die helemaal niet ver van de kust rondzwommen!
Daarna zijn we naar Montañita vertrokken waar we een dag op het strand hebben gelegen en de volgende dag surflessen hebben genomen, dit was erg zwaar want de golven waren echt kneiter hoog. Maar het was wel heel leuk dus het was de spierpijn en blauwe plekken waard
Toeeen gingen we naar Cuenca, wat  niet zo makkelijk was om te komen. We moesten eerst met de bus naar Santa Elena, toen weer naar Guayaquil en toen door naar Cuenca. De laatste busrit was wel een mooie tocht want we gingen weer de hoogte in en we reden zelfs boven de wolken! In Cuenca aangekomen was het meteen een stuk kouder dan aan de kust. Wel een heel leuk en schattig stadje, leek zelfs een beetje Europees. Hier hebben we een beetje geshopt en toen hebben we de bus naar Alausí gepakt. Wat is daar te doen dan? Nou je kunt daar de route van Nariz del Diablo doen (de neus van de duivel) dit is het moeilijkste punt van het spoor dat door heel Ecuador gaan. De trein moet zo steil naar beneden dat het zigzaggend de berg af moet, dus eerst vooruit, dan achteruit, dan weer vooruit. Beneden aan het berg werden we verwelkomd door de inheemse bevolking die ook een traditionele dans voor ons uitvoerden. Verder was het een hele mooie treinrit door de bergen. Eenmaal terug hebben we dus bus naar de volgende plek gepakt, naar Guamote. We kwamen hier op woensdag aan en dat was handig want elke donderdag vindt er een zogeheten ‘indianenmarkt’ plaats, La Feria in het Spaans, op deze dag komt iedereen vanuit de regio naar dit stadje om zijn spullen te verkopen, van eten tot vee tot kleding tot noem maar op. Het was niet echt toeristisch dus Wiek en ik liepen als twee blanken tussen allemaal inheemse mensen met leuke hoedjes op.
Vervolgens zijn we via Riobamba naar het plaatsje Baños gereisd. Dit lag ook erg afgelegen midden in de bergen, mooi gezicht alleen heeft het helaas alleen maar geregend. Baños staat bekend om haar vele keuze uit ‘extreme sports’ zo kun je raften, bungeejumpen, ziplinen, fietsen, etc. Wij hadden twee volle dagen hier en die hebben we goed benut! De eerste dag hebben we op aanraden van het hostel twee mountainbikes gehuurd en hebben we de route van de watervallen gedaan, als ik me niet vergis was dit zo’n 16/17 kilometer, in de regen, berg op berg af! Onderweg zijn we gestopt om over een vallei te ziplinen als superman, heel vet. Aan het eind van deze route moest je je fiets stallen in het dorpje Río Verde en verder wandelen naar de mega waterval Pailon del Diablo (ketel van de duivel). Het was ploeteren door de jungle en grotten en over een gammele brug lopen, maar het uitzicht was prachtig. Na deze lange tocht konden we voor 2 dollar een busje terug naar Baños nemen, we waren inmiddels helemaal doorweekt maar voldaan. De volgende dag deden we het wat rustiger aan (onze billen deden ook pijn van de fietstocht) en namen een bus naar de top van de berg waar een boomhuis was. Dit was niet zomaar een boomhuis, nee, hier kon je schommelen! We konden doen alsof we in de hemel aan het schommelen waren. Was niet zo moeilijk want het was erg mistig en bewolkt. Daarna hebben we onze spullen alvast ingepakt en zijn we naar de hot springs gegaan (noemen we ook wel de terminale baden) (ik bedoel natuurlijk thermaal). Wij waren niet de enigen met dit idee want het was inmens druk! Toch hebben we ons wel even vermaakt en konden onze spieren even ontspannen.
Na Baños was het tijd voor Quito, onze laatste stop! Nouja vooral voor Wieke dan want die moest de volgende dag alweer naar huis vliegen, maar ik ben ook niet meer van hostel veranderd. Ik heb wel nog wat uitstapjes gemaakt, ik ben onder andere naar de evenaar geweest, heb een kabelbaan naar 4000 meter hoogte genomen en ik heb verschillende dorpjes in de omgeving en vulkanen en een krater bezocht, ohja en paard gereden, een berg op, best eng. Rondom Quito liggen echt superveel vulkanen namelijk, de meesten niet meer actief maar sommigen nog wel. Vergeet niet al mijn foto’s te bekijken!

Nu is het morgen alweer tijd voor mijn lange reis naar huis. Ik heb het geweldig gehad de afgelopen zes maanden maar vind het stiekem ook heel fijn om weer terug naar Delft te gaan (niet te lang hoor want ik ga woensdag alweer naar Spanje!). Ik hoop dat mijn reis wat soepeler verloopt dan die van Wieke en dat mijn bagage wel gewoon in Amsterdam aankomt haha!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn laatste blog.

Kusjes en tot ziens.

1. Je opa:
    5 augustus 2017
    Dankjewel voor je mooieverhalen,ik zal nu ook wel blij zijn als ik je morgen weer zie.Een heel goede reis terug!!
  2. Joke Meurs:
    5 augustus 2017
    Wat een super mooie reis! Vond het heel leuk om te volgen. Voor straks ...welkom thuis.
  3. Jeannette Eggengoor:
    5 augustus 2017
    Wat een gevarieerde reis. En wat een sportieve, culturele en sociale meiden zijn jullie! Wat een geweldige Zuid Amerika ervaring. Dank je wel dat je het de thuisblijvers hebt mee laten beleven. Ik heb ervan genoten en oude herinneringen kwamen boven bij sommige plekken die ik jaren geleden heb bezocht. Um abraço da Bahia, Brasil, Jeannette
  4. Marylon:
    5 augustus 2017
    Lieve Gien, bijna thuis! Wat heb je het goed gedaan meid, het reizen, de studie, de geweldige reisverslagen en de prachtige foto's! We zijn echt ontzettend trots op je! Groetjes uit een heel warm Spanje en tot woensdag op het station in Vinaroz! Besos de tus padres xxx
  5. Leny dijkshoorn:
    9 augustus 2017
    Bedankt voor alle mooie verhalen Gina!
    Gr. Leny