Reis door Perú

17 juli 2017 - Lima, Peru

Hoi hoi lieve mensen,

De afgelopen (ruim) twee weken in Peru zijn alweer voorbij gevlogen dus bij deze even een update over de reis. We zijn onder anderen in Lima, Cusco, Machu Picchu, Arequipa, Nasca en Paracas geweest. Ik kwam 1 juli aan in Peru en Wieke kwam de derde aan. Ik hoefde me niet te vervelen want Milou kwam de 2e aan in Lima en Ira kwam ook de 4e in Peru aan!
Lima is een hele grote stad met een heel chaotisch verkeerssysteem. Stoplichten worden genegeerd evenals de lijnen op de weg die verschillende banen aangeven. Er wordt vooral veel getoeterd en ‘callate!!’ geroepen (hou je mond/bek). We hebben de tijd die we hier hadden besteed aan het bezoeken van het centrum en vooral bijgeklets.
De 5e was het tijd om naar Cusco te gaan, we hebben dit stuk gevlogen. Vliegend was het namelijk maar ruim een uurtje en met de bus ben je al gauw 22 uur onderweg. Ook werd deze weg afgeraden omdat ie gevaarlijk zou zijn en deze route is populair bij overvallers. Nou wij dus lekker veilig aangekomen in deze prachtige stad die op bijna 3500 meter hoogte ligt. Die hoogte kan wel irritant zijn want we werden vaak wakker met kloppende hoofdpijn, gelukkig was er in elk hostel gratis coca-thee te krijgen. De cocabladeren zorgen ervoor dat je beter aan de hoogte gewend raakt. Een ander nadeel van de hoogte is dat je heel snel buiten adem bent, nu is Cusco ook alles behalve vlak dus dat was af en toe wel een uitdaging. Desalniettemin een superleuke stad! Veel gezelliger en mooier dan Lima, het is dan ook de langst (altijd) bewoonde stad van het continent. Vele architectuur uit vroegere eeuwen is goed in tact gebleven en er valt dan ook genoeg te zien.
Na een paar dagen in Cusco was het tijd voor ons avontuur naar Aguas Calientes om van hieruit de Machu Picchu te bezoeken! We moesten met een busje een rit van maar liefst 7 uur maken naar een plekje vanuit waar we verder nog 11 km moesten wandelen. Het was een hele mooie tocht door het Andes gebergte en we bereikten tot wel 4300 meter hoogte! Onderweg stopte we in kleine dorpjes voor lunch etc. Eenmaal in hidroeléctica aangekomen was het een kwestie van het spoor volgen naar Aguas Calientes. Dit was een tocht van bijna 3 uur. Ja, je kan ook de trein nemen, maar deze kost voor toeristen maar liefst 31 dollar en voor Peruanen maar 5 soles (1,34 euro). Dus wij gingen de strijd met onszelf aan en volgden het spoor. Onderweg liepen we door de prachtige jungle omgeving, maar was je eigenlijk vooral naar de grond aan het kijken omdat je anders struikelde over de stenen langs het spoor. We kwamen net voor het donker aan in het schattige bergplaatsje waar we gingen overnachten. Deze nacht duurde niet lang want we moesten al om 4 uur ’s ochtends (!!!) de deur uit voor de Machu Picchu. Om 5 uur gingen de deuren van het park open en er stond al een flinke rij toen wij aan kwamen lopen. De tocht omhoog de berg op duurde ‘maar’ een uur in plaats van de drie uur de vorige dag maar was zeker wel zwaarder want het was een en al trappen. Hijgend en bezweet kwamen we na een uur eindelijk boven aan waar de ingang voor het Wereldwonder was. Eenmaal ‘inside’ kon de teleurstelling niet groter zijn want, we zagen niks!! Gelukkig vertelde de gids ons dat we gewoon even geduld moesten hebben, het was dan ook nog geen 7 uur in de ochtend. Hij had gelijk, na een tijdje begonnen de wolken en mist weg te trekken en kwam het Inca dorp tevoorschijn. Het was prachtig en magisch, zo groot en zo bijzonder, weer een hoogtepunt van de reis! We hebben ons hier ruim 2,5 uur vermaakt met foto’s maken en luisterend naar de verhalen van de gids. Terug in Aguas Calientes lieten we het allemaal even bezinken onder het genot van ons favo biertje Cusqueña rubia en een alpaca vleesje, ja echt, erg lekker. De volgende dag keerden we onze weg terug langs het spoor naar de busjes. De terugweg naar Cusco ging toen iets lastiger dan we wilden door stakingen die in Cusco gaande waren maar gelukkig hebben we Cusco voor middernacht weer bereikt.
De volgende avond was het tijd voor onze lange reis richting de kust. Met een nachtbus zijn we naar Arequipa gereden (3e grote stad van Peru) hier hebben we een paar uur wandelend door de stad doorgebracht en toen zijn we met een andere bus doorgereden naar Nasca. Na 24 uur in de bus konden we hier wat nachtrust pakken en de volgende dag zat er nog een klein ritje naar Paracas in. Dit was wederom een hele mooie tocht, dit keer door de woestijn. In Paracas hebben we 4 nachten doorgebracht en hebben we het natuurreservaat van dit gebied en de Islas Ballestas bezocht (dat zijn de Galapagos eilanden van Peru). Het natuurreservaat bestond vooral uit woestijn wat uitliep op zee. Een mooie plek waar je prachtige foto’s kon maken. Er waren fossielen te vinden en er leefden veel vogels. De volgende dag zijn we met de boot naar de eilandjes gevaren. We waren nog geen 100 meten van de kust of de boot stopte al omdat we omringd werden door dolfijnen! Ook vele vele pelikanen te zien hier. We zagen een tekening in een zandberg waarvan men niet zeker weet door wie het is gemaakt, inca’s? Daarvoor nog? Piraten? Aliens? Ze weten het niet. Toen voeren we verder en sprongen er hier en daar wat pinguïns om ons heen! Verder toen we dichter bij de eilanden kwamen, zagen we nog zeeleeuwen, krabben en vele andere soorten vogels. Het was een mooi gezicht.
Na deze paar dagen aan de kust zijn we weer terug waar we begonnen zijn, in Lima, hier overnachten we vannacht en morgen vliegen we naar Guayaquil in Ecuador om de rest van de tijd vol te maken (moet wel lukken)!

Nou dat was het weer even!

Doei he, kusjes van Gina (en van Wieke).

1. Wieke:
    Huh was ik er ook?
  2. Ingrid van Iperen:
    Hi Gina,
    Even voorstellen.
    Ik ben Ingrid, een vriendin van Wiekes ouders.
    Ontzettend leuk om jullie reis via deze vlog, een beetje, te kunnen volgen.
    Een hug voor jullie alletwee en ben benieuwd naar de volgende!
    Liefs uit een zonnig, jaja, Delft!
  3. Je opa:
    18 juli 2017
    Dag lieverd,wat een prachtige reis maak je en wat een mooie foto's. Ik ben jaloers op je. Groetjes van je opa.
  4. Gans:
    18 juli 2017
    Heb je een pinguïn voor me meegenomen?
  5. Han en Margriet:
    21 juli 2017
    Hoi Gina, Wieke heeft al veel verteld in de Whatt'sApp gesprekken maar erg leuk om het nog eens na te lezen in jouw woorden met af en toe nieuwe informatie. Vooral dat omhoog lopen is zwaar geweest zo te lezen. Nog heel veel plezier en mooie tochten gewenst!
    Liefs en groeten, ook aan Wieke. xxx